Diverse klussen voor dat de romp kan worden gekeerd

Ik had gehoopt om de romp te kunnen keren voor het einde van het jaar. Dit is niet gelukt en ik moet de globale planning iets bijstellen, jammer maar het is niet anders. De oorzaak van deze vertraging is tweeërlei: enerzijds was het koud in december en het opwarmen in de loods naar 15 graden, nodig voor het uitharden van epoxy, lukte niet; anderzijds kwam ik tot de ontdekking dat ik een flink aantal zaken over het hoofd had gezien, zaken die noodzakelijk dan wel wenselijk voor het keren moeten worden uitgevoerd. Hieronder de klussen die voor het keren van de romp uitgevoerd moeten worden.

De kopse kant van het hechthout van de gangen is kwetsbaar voor vocht en moet goed met epoxy worden behandeld. Ik gebruikt hiervoor injectiehars van Polyservice en werk de kant verder of met een kleine fillet van Polypox 700.

Ik had een beetje injectie hars over en heb dit maar vast op de buitensteven aangebracht. Geeft een mooi beeld hoe het straks, in de blanke lak, er uit komt te zien.  Het onderwaterschip wil ik ook vast in de epoxy zetten, na het keren kom je hier veel lastiger bij. Dit maakt het nodig dat ook de waterlijn alvast op de romp wordt gezet. Dit doe ik met behulp van een rondschijnende laser die een waterpas lijn op de romp projecteert. Wel weer even de juiste hoogte  ten opzichte van het bouwframe opzoeken. Hier en daar ontkom ik ook niet aan het aanbrengen van wat plamuur. Op 1 plek ging de Rotex door de toplaag van het hechthout. Ook op een paar gangen bij de buitensteven moet hier en daar een schrapje plamuur worden aangebracht. (geen foto’s van gemaakt, niet bijster interessant)

 

De scheg heb ik voorzien van 2 extra “wangen”. Dit omdat de schegdikte 60 mm is en de sponning voor de schroefaskoker 45 mm. De extra wangen brengen de scheg dikte op 90 mm. Nadeel hiervan is dat dat de schroef minder water krijgt.

Daarom wordt het einde van de scheg vloeiend geprofileerd; ook bij het achteruit varen heeft deze stroomlijning voordeel. Dit profileren was veel meer werk dan ik had gedacht, zelfs met een kleine bandschuurmachine en rasp was dit een behoorlijke klus.

 

Als de romp gekeerd is moet hij waterpas kunnen worden opgesteld. Ook moet de boot wanneer die is afgebouwd naar buiten kunnen worden gereden. Na het keren komt de romp te staan op 3 bokken die onderling verbonden worden en van solide wielen kunnen worden voorzien. Deze bokken maak je het makkelijkst als de romp nog omgekeerd op het bouwframe ligt. Hier staan de 3 bokken “in de wacht” klaar om de romp te ontvangen.

 

Naast al deze klusjes aan de boot moet er ook aan de loods nog wat gewerkt worden. De lange werkbank moet er uit voor het keren en kan na het keren weer terug. Ook moet er een lange balk uit een dakspant worden weggehaald om voldoende hoogte te creëren voor het grootspant tijdens het keren. De balk is een onderdeel van de dragende constructie van de bouwloods zodat er ook wat versterking moet worden aangebracht om te voorkomen dat het dak van de loods doorzakt wanneer de romp met de bouwmallen aan de dakbalken hangt. (geen foto’s van, is niet zo interessant voor bootbouwers)

Het plan is om de romp te keren terwijl de bouwmallen er nog in zitten. Dit komt de vormvastheid natuurlijk ten goede. Dit betekent echter een totaal te hijsen gewicht van bijna 400 kg. Hiervoor zijn 4 ophangpunten in de dakbalken gemaakt. Twee van die punten zullen ook gebruikt worden wanneer de motor in de romp gaat worden gehesen. Bij het keren komt de romp te hangen aan 4 kettingtakels. Gelet op de beschikbare hoogte moeten het kleine takels worden. Hopelijk kunnen die ergens geleend worden.

Al met al hebben deze klusjes nogal wat tijd gevergd en dat bij soms behoorlijk lage temperatuur en ook de korte dagen in december/januari werkten niet echt mee.

De volgende post hoop ik te kunnen plaatsen als de romp gekeerd is en veilig op de bokken staat, klaar voor de volgende fase van het project.

Graag hoor ik eens hoe het met jullie bouwprojecten gaat.

Groeten

Fred

Plaats een reactie